14 Apr 2010

Pocket Park - ポケット・パーク


Today was another sunny day in Copenhagen.
Once again I passed the garden of University of Copenhagen(Faculty of Life Sciences), which is 2 minutes walk from my place. This garden is truly an oasis for students, elderly, families, couples, ducks and honey bees that what to feel, see, and smell the spring. 

Apparently Copenhagen has a vision of "becoming the capital city in the world with the best urban environment by 2015". The plan is to establish 14 "Pocket Parks" so that 90% of all "Copenhageners" by 2015 can walk to a park, beach or a harbour bath in less than 15 minutes.
The combination of long term commitment and concrete goals is characteristic for Danish urban design that involves people living in the city.

今日も日差しのポカポカした一日でした。
図書館の帰りにまたコペンハーゲン大学の植物園を通って来ました。
地元の人でもつい見逃してしまうこの公園はいざ迷い込むと「都会のオアシス」に来た気分です。学生やお年寄り、子供連れやカップル、小鳥やミツバチも、みんな春が来て嬉しくてたまらない様子。長い冬を過ごした後の春だからこそ味わえる北欧ならではの幸せな一時でした。
コペンハーゲンは2015年までに「世界で最も環境が魅力的な首都」を目指しています。2015年にはコペンハーゲンに住む90%の人が徒歩15分以内に自然に囲まれる所に行けることを目標に14もの「ポケット・パーク」(街中のわずかなスペースを利用した憩いの場)を計画中です。

デンマークのアーバン・デザインは街に住んでいる私達にも分かりやすく、住んでいる街に興味を持つようになりました。「いつかこんな街にしたい」という大きな考えが何よりも大事だと思います。